Carmien Michels 1990-
Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2021
296 p.
9789021426914 (paperback)

Verhalenjungle

Carmien Michels stouwt haar verhalenbundel Vaders die rouwen overvol met gehavende personages. Dat breekt de lezer weleens op.

Laat de naam Carmien Michels (¬į1990) vallen in literaire milieus en je krijgt op slag de associatie met slampo√ęzie. De Antwerpse geldt inderdaad als een van de eerste dichteressen die het genre salonf√§hig maakten √©n vlotjes naar een groter publiek loodsten. Zeker omdat ze ooit het Nederlands en Europees kampioenschap poetry slam wegkaapte. Toch is Michels meer dan een onetrickpony: ze 'danst tussen pen en podium, tussen urban en klassiek', zoals ze op haar website schrijft.

Steeds uitdrukkelijker gluurt Michels naar het proza, waarbij je haast zou vergeten dat ze al twee romans op haar naam heeft: het caleidoscopische We zijn water (2013) en de coming-of-ageroman Vraag het aan de bliksem (2015).

Haar nieuwe verhalenbundel Vaders die rouwen omschrijft Michels in een interview in het tijdschrift Verzin als 'zes miniromans', waarin vaders en bij uitbreiding mannen een essenti√ęle rol spelen. Mannen, bovendien, die flink gehavend zijn. Ze weten ge‚ĶLees verder

Gemankeerde vaders en hun beschadigde kinderen

Carmien Michels wil de banale werkelijkheid omvormen tot literaire fantasie√ęn.

'Mijn vader is de toren die ik kan inzetten als ik zelf geen kant meer op kan', zegt de dochter die worstelt met een abortus, de dood van haar Groteva en vooral met de geestelijke afwezigheid van haar vader, met enige hoop in haar stem. Maar die vervliegt snel: 'Ik vraag hem niet meer me te helpen met klussen zodat hij kan tonen dat hij van ons houdt.' De vaders in deze verhalenbundel, na twee romans en een dichtbundel het vierde boek van spoken word-artiest Carmien Michels (31), zijn stuk voor stuk moeizame mannen, die niet alleen hun gezinsleden teleurstellen maar ook gebukt gaan onder rouw en verlies. Niet dat deze zware thematiek realistisch en therapeutisch op papier uitgewerkt wordt, want het is er Michels om te doen de banale werkelijkheid om te vormen tot literaire fantasie√ęn. Daartoe zet ze alle middelen in die haar ter beschikking staan, als een beginnend dirigent voor een symfonieorkest met dubbelkoor.

Vaders die rouwen spat van de ambitie, de woordverliefdhe…Lees verder

Carmien Michels

Vaders die rouwen

In haar verhalendebuut 'Vaders die rouwen' legt Carmien Michels de pijn van vaders bloot. In sommige verhalen ligt het perspectief bij iemand die de vader observeert, in andere is de vader in kwestie zelf aan het woord. Zoals in 'Het kippenhok van de buurvrouw': Ludo neemt zijn 20-jarige dochter Felicity liefdevol in huis als ze op een dag voor zijn deur staat. Maar geraffineerd werkt de dochter haar eigen vader de deur uit.

Het wemelt in deze bundel van pijnlijke scènes. De verhalen geven een rauwe pijn prijs, een onherstelbaar verdriet dat de vaders met zich meedragen. Van het laatste verhaal, met de prachtige titel 'Paarden eten mijn dromen op', moet je even bekomen. Meneer Huh, die een zwaar gehandicapte dochter heeft, droomt de laatste tijd voortdurend over paarden. Zijn jachtige leven, zijn werk, geldzorgen en affaires vormen een afleiding van het intense verdriet om zijn doodzieke dochtertje. 'Hoe haal ik de holheid weg?' vraagt hij aan zijn dokter. Michels nee…Lees verder

Diverse personages vertellen in een zestal verhalen over belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Het zijn de vaders die steeds een voorname rol spelen, de onderwerpen, de (familie-)relaties en de perspectieven zijn in ieder verhaal zeer origineel en verrassend. Het taalgebruik, de mooie sfeertekeningen en de dialogen nemen de lezer iedere keer weer makkelijk mee in een nieuw decor, waar de toon al snel is gezet en de nieuwsgierigheid om de nieuwe personages te leren meteen gewekt wordt. Carmien Michiels (1990) is schrijver en performer van Poetry Slam. Ze debuteerde in 2013 met haar roman ‚ÄėWe zijn water‚Äô, in 2017 verscheen haar po√ęziedebuut ‚ÄėWe komen van ver‚Äô. ‚ÄėVaders die rouwen‚Äô is haar eerste verhalenbundel. Een verhalenbundel die zich onderscheidt en beslist de moeite waard is. Staat op de shortlist J.M.A. Biesheuvelprijs 2022.

Over Carmien Michels

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vysotsky

Carmien Michels (Leuven, 14 oktober 1990) is een Belgische dichter, auteur en performer.

Als kind wilde Michels weleens een boek schrijven, maar ook films maken, een eigen kledinglijn ontwerpen, een amazoneleger oprichten en met een boot rond de wereld varen.

Ze ging Woordkunst studeren aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen waar ze de band aanhaalde met haar geboortestad middels Een stofje in de eeuwigheid, een intiem audioportret van een markante buurvrouw van haar ouders. In 2011 won ze hiermee de Nederlandse NTR Radioprijs. In 2013 studeerde ze af en debuteerde met de roman We zijn water (De Bezige Bij). In 2015 publiceerde met Vraag het aan de bliksem een tweede roman bij Polis. Michels heeft een voorkeur voor personages die er niet helemaal bij horen, die naar verbinding, betekenis en een eigen plek zoeken.

In de kringen van het spoken word platform Mama’s Open Mic werd haar…Lees verder op Wikipedia