De hemel is altijd paars
Sholeh Rezazadeh 1990-
Amsterdam: Ambo|Anthos, © 2021
180 p.
9789026346118 (hardback)

Eenzaamheid is de prijs

De hemel is altijd paars onthult hoe een Iraanse vrouw zich een weg baant in de 'prachtige herberg' die Amsterdam is. In amper tweehonderd bladzijden schetst Sholeh Rezazadeh een stille maar rijke zoektocht.

Wat gebeurt er als je je niet alleen eenzaam voelt in de stad waar je woont, maar ook in de taal die je spreekt? Wat als je de wereld niet alleen anders ziet, maar ook anders in woorden giet? Kan je dan verbinding maken, en welke soort verbinding is dat dan? 'Mijn naam in zijn accent, waarin de uitspraak van “gh” anders klinkt dan ik Iran gewend ben, geeft me een warm gevoel. Het is alsof mijn naam nu niet meer een vreemdeling is hier.' De woorden rollen uit de mond van Arghavan, een Iraanse vrouw die het liefst van al met haar blote voeten door het gras loopt en naar de hemel tuurt 'waarin boom, aarde en lucht samengaan'. Maar wanneer ze naar Amsterdam emigreert, lijkt Arghavan een zonderling te zijn in haar liefde voor natuur.

Schrijfster Sholez Rezazadah (32) verhuisde in 2015 naar Nederland. Voor de liefde, maar ook voor het schrijverschap. Dat verliep aardig, want zowel haar proza als poëzie viel al in de prijzen en zes jaar later verscheen haar semiaut…Lees verder

Arghavan is een jonge vrouw uit Iran die sinds korte tijd in Nederland woont, waar zij een kringloopwinkel runt. Ze krijgt als kind veel liefde en steun van haar vader, totdat hij verslaafd raakt aan opium en haar moeder het gezin verlaat. Ze gaat naar universiteit en ziet haar vader verder afglijden, wat haar diep raakt. Arghavan blijft ondanks dit alles een sterke, pure vrouw die veel kracht haalt uit de natuur. Ze verwondert zich over het leven in Nederland maar blijft bij zichzelf. Ze is gevoelig en oprecht, maar mensen begrijpen haar niet altijd. Zo ook haar vriend Mees, een jonge muzikant, voor wie zij al snel een diepe liefde ontwikkelt. Ondertussen raakt ze bevriend met de oude Johan en de energieke Anna, op wie ze wel kan vertrouwen. Door de bijzondere kijk van Arghavan op de wereld word je meezogen in het boek. Ze neemt je mee in een magische, maar soms ook tragische wereld. De karakters zijn heel mooi uitgewerkt. Het bijna sprookjesachtige leven in Iran staat haaks op de we…Lees verder

Over Sholeh Rezazadeh

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door José Ferdinandus

[[File:|thumb]]

Sholeh Rezazadeh (Tabriz (Iran), 2 april 1989) is een Iraanse-Nederlandse schrijver. Zij studeerde in Iran af in de geneeskunde. Ze koos voor deze studie omdat het een wens was van haar vader.

In 2015 verhuisde ze van Iran naar Nederland voor de liefde en begon meteen Nederlands te leren. Binnen drie jaar tekende ze een contract voor haar Nederlandstalige boek. Zij schreef onder andere voor De Gids. In 2018 won zij de Agora Letteren Schrijfwedstrijd voor proza. In 2019 won ze de El Hizjra-Literatuurprijs voor haar poëzie. Haar debuutroman, De hemel is altijd paars (ISBN 9789026346118), werd in 2021 bekroond met De Bronzen Uil (publieksprijs). In 2022 kreeg het boek de Debutantenprijs van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Dit boek was ook genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2022.